Monogram

P

Slide Code

Photo

Patrisha
Tento blog je ešte viac blond, než si myslíš.

Jeho názov bol inšpirovaný farbou mojich vlasov a presne taký je aj jeho obsah - prirodzený a nespútaný. Snažím sa ho pretvárať v miesto, ktoré ti dá potrebnú motiváciu a energiu niečo zmeniť, no zároveň ostať verný tomu, kým v skutočnosti si.

Welcome to my blonde blog

Social media icons

Search

Follow

category 1

Cestujem

category 2

Čítam

category 3

Študujem

Viedeň ako žijúci organizmus

Milióny návštevníkov a obyvateľov Viedne vedia, čo už po desiatykrát potvrdila medzinárodná porovnávacia štúdia spoločnosti Mercer - Viedeň je mestom s navyššou životnou úrovňou. Spoločnosť Mercer vypracuje každoročne štúdiu o kvalite života v mestách po celom svete. Prieskum porovnáva politické, sociálne a ekonomické prostredie, zdravotnú starostlivosť, vzdelávanie a podmienky infraštruktúry, napríklad rozvinutosť siete verejnej dopravy či zásobovanosť elektriny a vody. Zohľadňuje aj dostupnosť a vysokú kvalitu všetkých druhov tovaru, ponuky rekreácie či možnosti kultúrneho vyžitia, ako sú reštaurácie, divadlá, kiná, športové zariadenia, ale aj prírodné a enviromentálne podmienky. Kompletné výsledky štúdie si môžeš pozrieť na stránke Mercer. Bratislava sa pre zaujímavosť umiestnila až na 80. pozícii, čím značne zaostáva za väčšinou európskych hlavných miest. Je však Viedeň naozaj metropolou s najvyššou životnou úrovňou na svete? 


K napísaniu tohto článku ma inšpiroval práve vyššie uvedený prieskum. Onedlo to budú štyri roky, odkedy sa Viedeň stala mojím druhým domovom. Sen o živote vo veľkomeste som začala snívať ešte na strednej škole. Pochádzam z malého mesta na východe Slovenska, ktoré nebolo pre mladého a zvedavého človeka v čase dospievania ničím atraktívne. Výlety s rodinou do Bratislavy, Prahy, a napokon aj Viedne mi pomaly začali otvárať oči a veľkomestský spôsob života ma úplne pohltil. Mestá som začala vnímať ako žijúce organizmy a ľudí ako hnacie motory.


V poslednom ročníku gymnázia som sa rozhodla pre štúdium architektúry vo Viedni. Krátko po maturite som do Viedne vycestovala a našla si tu s kamarátkou letnú brigádu v zábavnom parku Prater. To leto bolo kľúčové. Spoznala som takmer celé mesto - históriou pretkané budovy, vychytené študentské podniky, obrovské nákupné centrá, skvelé lokality na fotenie či ideálne trasy na behanie. Fascinovala ma tá energia, ktorá bola vo Viedni hmatateľná na každom kroku. Veľmi rýchlo som nadobudla pocit, že tu patrím a že celé mesto patrí mne


Ako tak plynuli dni, týždne, mesiace, moje štúdium mi začalo zaberať viac času, ako bolo zdravé. Ubíjal ma spánkový deficit a na spoznávanie mesta som nemala energiu. Väčšinu času som trávila zavretá v škole alebo v byte. Po dvoch rokoch ma pocit nadšenia z veľkomesta takmer úplne opustil. Začala som si všímať problémy a nedostatky, ktorými mesto trpí. Vysoké nájomné za byt mi začalo spôsobovať vrásky na čele, nehorázne vzdialenosti, kamkoľvek som potrebovala ísť, ma začali rozčuľovať, obrovské davy ľudí v mestskej hromadnej doprave vo mne začali vyvolávať úzkosť, neznáme tváre na verejných priestranstvách vo mne začali evokovať pocity osamelosti, masy betónu mi začali spôsobovať clivotu za domovom. 

Od týchto mojich pocitov uplynuli ďalšie dva roky a môj vzťah k mestu sa vyformoval iným smerom. Určite mal na to vplyv aj fakt, že som začala viac cestovať. Navštívila som rozličné európske metropoly a práve cestovanie ma prinútilo zamyslieť sa nad mestom, v ktorom žijem - čo všetko mi ponúka, čo prehliadam, čo beriem ako samozrejmosť. Pochopila som, že všetky jeho negatíva sú len malou daňou za všetky jeho pozitíva. A hoci do budúcna si predstavujem žiť mimo ruchu veľkomesta, každý deň sa snažím dvihnúť hlavu a aspoň na malý okamih byť vďačná za to, kde teraz som. Neviem si predstaviť lepšie mesto pre život. Viedeň mi ponúkla možnosť študovať čo ma baví, možnosť čerpať inšpiráciu z miestnej architektúry, možnosť spoznať ľudí z rozličných kútov sveta, možnosť žiť svoj život podľa vlastnej vízie.

A tak som sa stala súčasťou tohto žijúceho organizmu a som jeho hnacím motorom. 


Fotky k článku vznikli pri architektonicky významej viedenskej budove, ktorá nesie názov Hundertwasserhaus. Tento dom bol navrhnutý umelcom Friedensreichom Hundertwasserom a svojou farebnou fasádou priťahuje až magickým spôsobom návštevníkov z celého sveta. Ak sa v blízkej dobe chystáš navštíviť Viedeň, určite ho neprehliadni. Je jedným z dôkazov, že mesto pulzuje živou energiou.


Aký je tvoj vzťah k mestu, v ktorom žiješ? Rada si o tvojich pocitoch prečítam v komentári. 

Comments

  1. nádherné fotky, krásna si! ♥

    ReplyDelete
  2. Veľmi pekný článok a super fotky, len tak ďalej !!! 😊

    ReplyDelete

Post a Comment