Monogram

P

Slide Code

Photo

Patrisha
Tento blog je ešte viac blond, než si myslíš.

Jeho názov bol inšpirovaný farbou mojich vlasov a presne taký je aj jeho obsah - prirodzený a nespútaný. Snažím sa ho pretvárať v miesto, ktoré ti dá potrebnú motiváciu a energiu niečo zmeniť, no zároveň ostať verný tomu, kým v skutočnosti si.

Welcome to my blonde blog

Social media icons

Search

Follow

category 1

Cestujem

category 2

Čítam

category 3

Študujem

Marcový knižný maratón


Kniha je neodmysliteľnou súčasťou života každého z nás. Teraz sa však na chvíľu zamysli a úprimne si odpovedz. Kedy naposledy si siahol po knihe z vlastnej vôle? Kedy naposledy si sa úplne ponoril do knižného sveta a zabudol na okolitý svet? Kedy naposledy ti vybraná kniha spôsobila potešenie? 

Dnešná doba nám ponúka toľko možností, ako tráviť voľné chvíle, že už skutočne len málokto siahne po knihe. Je predsa menej namáhavé pustiť si obľúbený seriál alebo bezmyšlienkovito hltať obsah sociálnych sietí. Čítanie vnímajú mnohí ľudia ako niečo nudné a únavné. Majú pocit, že to po dlhom a namáhavom dni nezvládnu, že na to nemajú dosť energie a že si príliš unavia oči. Jasné, na čítanie musíš mať náladu a nedá sa do toho prinútiť. Ak si študentom vysokej školy, aj tak pravdepodobne nerobíš celé dni nič iné, len čumíš do kníh. To úplne chápem, nakoľko tiež študujem. No kniha môže byť, pre niekoho prekvapivo, aj zdrojom oddychu. 

Sama na sebe pozorujem obrovský rozdiel medzi čítaním knihy a sledovaním seriálu či filmu. Zatiaľ čo pri čítaní sa moje telo absolútne uvoľní a cítim sa pokojná a oddýchnutá, pri sledovaní seriálu som neustále v strehu a cítim sa nabudená a napätá. Myslím si, že je to dôsledok toho, že vo filme vidíme scény, ktoré nemôžeme ovplyvniť, ani sa na ne nijak pripraviť. Zatiaľ čo na obrazovke sa nám predkladá hotový svet, v knihe sa nám núkajú rozličné opisy, na základe ktorých si ten svet vytvárame my sami. Knižný svet je nám teda o niečo bližší, pretože vznikol v našej hlave a my máme pocit, že ho dôverne poznáme, aj keď sme ho vlastne v skutočnosti nikdy nevideli. 

Musím sa priznať, že sama som za posledné roky padla do pasce. Bolo pre mňa pohodlnejšie obísť knihu veľkým oblúkom s výhovorkou, že som príliš unavená. No pochopila som, že to nebola kniha, čo ma unavovalo. Sú to práve sociálne siete, ktoré žerú veľkú časť môjho aj tvojho času a robia z nás ľudí, ktorí nevedia zapojiť vlastnú predstavivosť. Pochopila som, že na ceste za kreativitou sa čítaniu musím prestať vyhýbať. Je to práve kniha, čo mi umožní zapájať aj pravú hemisféru a konštruovať si vlastné predstavy. Je to práve kniha, čo mi umožní rozšíriť si prehľad a vyjadrovať sa k rozličným problémom. Je to práve kniha, čo mi umožní obohatiť si slovnú zásobu a zrozumiteľnejšie sa vyjadrovať

Je pre mňa náročné rozhodnúť sa medzi knižným a filmovým svetom. Oba majú pre mňa jedinečné čaro a čo má knižný, nemá filmový a naopak. No stále som názoru, že čítať by si mal viac. A týmto článkom by som ťa k tomu chcela inšpirovať.


Nápad na marcový knižný maratón vznikol už vo februári počas písania mojej seminárnej práce. Bola som nútená k nadmernému množstvu čítania a k práci s literatúrou na vedeckej úrovni. Aj keď moja téma mala od vedeckej úrovne pravdepodobne celkom ďaleko. No o to ani tak nešlo. Počas čítania a následného písania som začala viac a viac oceňovať prácu, ktorú do tých kníh ich autori vložili. Začala som vnímať krásu knihy ako takej. A aj keď moja seminárna práca neobsahuje žiaden prevratný objav, v istom zmysle som za túto skúsenosť veľmi vďačná. 

Začiatkom marca ma navštívila moja mladšia sestra, ktorá je do kníh úplný blázon. Práve ona mi pred dvoma rokmi ukázala stránku Goodreads, ktorá obsahuje databázu takmer všetkých kníh, ktoré existujú. Povedzme, že je to taká sociálna sieť pre milovníkov kníh, kde môžeš nájsť inšpiráciu na čítanie, objaviť najnovšiu súčasnú literatúru, prečítať si recenzie alebo jednoducho spoznať ďalších knihomoľov. No a nakoľko u mňa mala sestra ostať takmer týždeň, rozhodli sme sa usporiadať dvojdňový knižný maratón.

Náš maratón sme chceli poňať trochu netradične. Cieľom nebolo prečítať čo najväčší počet kníh alebo niečo podobné. Obe sme chceli zažiť tú čistú a úprimnú radosť z čítania. Čas, ktorý sme si na čítanie vyhradili, však nebol určený len na samotné čítanie, ale aj na veci s knihami súvisiace. Keď sa na to pozriem spätne, tie dva dni mi pripadajú nekonečne dlhé a bohaté na rozličné aktivity. Najťažší zo všetkého bol asi výber kníh. Ten sme zrealizovali ešte deň predtým a potom sme to aj tak stále menili. Ja som si nakopon vybrala tieto a bol to dobrý výber.

    • J. K. Rowling . Harry Potter and the Chamber of Secrets
    • Chimamanda Ngozi Adichie . We Should All Be Feminists
    • J. K. Rowling . Fantastic Beasts and Where to Find Them
    • Mark Manson . The Subtle Art of Not Giving a F*ck

J. K. ROWLING . FANTASTIC BEASTS AND WHERE TO FIND THEM 
★★★★★

Náš dvojdňový knižný maratón sa začal v pondelok ráno a nemohla som ho zahájiť inak než ľahkým čítaním scenára Fantastické zvery. Knihu som zhltla s prestávkami asi za tri hodiny. Trochu som sa obávala, pretože to bola moja prvá kniha tohto formátu, no čítalo sa to veľmi príjemne. Nakoľko som už dávnejšie videla filmovú verziu, moja predstavivosť bola značne ohraničná. Ktovie, či by mi dialógy z knihy stačili na vytvorenie uceleného obrazu čarodejníckeho sveta. V tomto prípade u mňa vyhráva kvalitné filmové spracovanie, no kniha ma napriek tomu bavila, lebo to bolo pre mňa niečo nové. Fantastické zvery sú pre mňa krásnym príbehom so silnou myšlienkou priateľstva a obety. Ku knihe sa budem určite rada vracať aj po rokoch a odporúčam ju všetkým milovníkom Harrryho Pottera. Momentálne mám zálusk na jej druhé pokračovanie  Grindelwaldove zločiny a pravdepodobne si ju do konca marca objednám.






My philosophy is that worrying means you suffer twice.


Po dočítaní tejto knihy som si musela dať pauzu, aby som mohla absorbovať všetky myšlienky a pocity, ktoré vo mne vyvolala. So sestrou sme sa rozhodli zájsť do miestneho kníhkupectva Thalia. Nakoľko žijem a študujem vo Viedni, nájdete v knižniciach a kníhkupectvách logicky prevažne knihy v nemčine, no celkom slušný výber je aj v angličtine. Nemecký jazyk ovládam veľmi dobre, no napriek tomu preferujem pri čítaní anglický, najmä čo sa týka beletrie. No a moja sestra študuje na anglickom bilingválnom gymnáziu, takže asi vieš, kde by si nás v Thalii našiel. Samozrejme pri anglických tituloch.


CHIMAMANDA NGOZI ADICHIE . WE SHOULD ALL BE FEMINISTS
★★★★★

Zatiaľ čo moja sestra sa trápila s výberom nových kníh, ja som objavila krátku esej Všetci by sme mali byť feminist(k)ami. Čítala som o nej samú chválu a táto téma ma v poslednej dobe dosť zaujíma, tak som bola zvedavá, ako sa autorka vyjadrila k danej problematike. A splnilo to všetky moje očakávania. Napísala ju žena, ktorá pochádza z Nigérie a problémy diskriminácie na základe pohlavia zažíva na vlastnej koži v oveľa väčšej miere ako napríklad my európanky. Kniha je napísaná pútavo, nakoľko obsahuje rozličné príbehy a skúsenosti z autorkinho života. Toto je povinné čítanie pre súčasnú generáciu žien aj mužov, pretože problém sa týka oboch pohlaví. Čítanie mi nezabralo viac ako pol hodiny, takže tu neexistuje žiadna výhovorka, že nie je čas. 





Our society teaches a woman at a certain age who is unmarried to see it as a deep personal failure. While a man at a certain age who is unmarried has not quite come around to making his pick. 

Z kníhkupectva som nakoniec odchádzala s dvomi novými knihami, o ktorých vám určite napíšem keď ich prečítam. Cestou domov sme sa zastavili v drogérii, kde som potrebovala urobiť väčší nákup a zároveň sme si obe so sestrou dopriali pleťovú masku, pretože na nás akosi padla únava a potrebovali sme si trochu odpočinúť a načerpať novú energiu. A bol to skvelý nápad. Úplne ma to prebralo a mohla som sa vrhnúť na tretiu knihu. 


J. K. ROWLING . HARRY POTTER AND THE CHAMBER OF SECRETS
★★★★★

Knihu Tajomná komnata som mala rozčítanú snáď už mesiac a maratón bol skvelou príležitosťou ju konečne dočítať. Navyše patrí mojej sestre a tá už má celý poradovník ľudí, ktorí si ju chcú od nej požičať. Nechápte ma zle, príbehy Harryho Pottera úplne milujem, ale musím mať na tento svet náladu. Dej všetkých častí poznám už takmer naspamäť z filmov. A taktiež, v angličtine mi to ide s čítaním o čosi pomalšie ako v slovenčine, a tak som to stále nejak odkladala. No koniec koncov som vďačná, že som si mohla prečítať originál, pretože tie preklady sú niekedy celkom úsmevné. Ku knihe musím povedať, že je oveľa vzrušujúcejšia ako film a nájdete v nej aj viac scén a vtipné hlášky, ktoré sa do filmu nedostali. Bavila ma aj nádherná obálka knihy, táto edícia bola publikovaná pred piatimi rokmi.






It is our choices, Harry, that show what we truly are, far more than our abilities.


Túto knihu som čítala aj počas druhého dňa nášho knižného maratónu. Na obed sme dostali chuť na pizzu, a tak sme šli do Vapiana, ktoré je už so sestrou takou našou tradíciou keď je u mňa. Strávili sme tam asi tri hodiny a okrem vychutnávania pizze sme samozrejme aj čítali. Bolo príjemné zmeniť prostredie, pretože doma nás to už nudilo. Vapiano má krásny presvetlený priestor a hoc je tam vždy rušno, sústrediť sa na čítanie mi vôbec nerobilo problém, z čoho som mala veľkú radosť. 


Po dobrom obede sme opäť navštívili Thaliu, tentokrát na inom mieste a s ešte väčším výberom kníh. A tak každá z nás odchádzala s novými knihami, ja tentoraz až so štyrmi. Uznávam, že som sa trochu opustila, ale na svoju obhajobu musím povedať, že nové knihy si nenakupujem pravidelne, ale skôr takto nárazovo. Cestou domov mi ešte napadlo zastaviť sa v jednom obchode s interiérovými doplnkami. Už viac ako rok som hľadala zrkadlo na líčenie, ktoré by sa mi hodilo do mojej izby. No a vieš čo? Ja som ho tam v ten deň našla. Úplne dokonalé. Na stojane, v zlatej farbe, v starožitnom štýle, v ideálnej veľkosti. Čakalo tam práve na mňa. 


MARK MANSON . THE SUBTLE ART OF NOT GIVING A F*UCK
★★★★☆

Maratón sme ukončili v stredu ráno, kedy som sa ešte pustila do štvrtej knihy. Knihu Jemné umenie mať veci v paži som mala do polovice prečítanú už dávnejšie, no rozhodla som sa začať zas odznova, lebo myšlienky v nej ukryté jednoducho stoja zato. A prečítam si ju niekedy zase. Bolo to svieže, bolo to vtipné a v mnohých veciach som sa našla, až som sa pristihla pri tom, ako konštatujem, že autor mi asi vidí do hlavy. Po prečítaní sa zamyslíš nad tým, na čom vlastne v tvojom živote skutočne záleží a ohľadom čoho proste don't give a f*ck. Nakoľko sa nie úplne vo všetkom stotožňujem s autorom, nemôžem dať knihe plné hodnotenie, ale určite stojí za prečítanie. Túto knihu som nestihla dočítať celú, no napriek tomu som ju sem chcela zaradiť. Dočítať sa mi ju podarilo o tri dni neskôr. Myšlienky z nej som aplikovala už v rôznych situáciách v živote či v debatách s mojimi blízkymi, takže ju považujem za dosť prínosnú a ak vás zaujímajú knihy o sebarozvoji, nie je čo stratiť. Každý si z nej vezme niečo pre seba.



To not give a f*ck is to stare down life's most terrifying and difficult challenges and still take action. 


Na záver sme sa so sestrou pustili do riešenia našich ešte nevyriešených úloh Knižnej Odysei, ktorú vymyslelo kníhkupectvo Martinus a ktorá bude prebiehať celý marec. Úlohy nás veľmi bavia. Niektoré sú ťažšie, iné ľahšie, no zatiaľ sa nám podarilo všetky vyriešiť. Ak máš aspoň základný prehľad v literárnom svete, alebo ak si len chceš rozšíriť obzory a objaviť knihy, o ktorých si doteraz nepočul, určite sa na Odyseu pozri, možno ťa to bude baviť rovnako ako nás.


Náš knižný maratón sme zavŕšili reorganizáciou mojej knižnice. Mám rada zmeny a už dlhšie som mala pocit, že potrebujem vniesť do svojho bývania novú energiu. Nejakých kníh som sa zbavila, nejaké som previezla domov na Slovensko a tie zvyšné sme so sestrou preorganizovali nanovo. Police plné kníh sú skvelé. Zároveň sa ale desím toho, kam budem dávať nové knihy, pretože z tých, ktoré som si nechala, už žiadne vytriediť nechcem. Ostáva už len posledná polica nad gaučom, ktorá má ale minimálnu nosnosť, takže sa obávam, že spadne, len čo na ňu položím viac ako tri knihy. Nuž, radšej riešiť takýto problém, ako nemať čo čítať. Ak ťa zaujal interiér môjho bytu, máš sa na čo tešiť, pretože onedlho vyjde článok, v ktorom ti ukážem svoju izbu. 


Týmto by som sa chcela poďakovať mojej sestre Liv, ktorá maratón absolvovala so mnou a ktorá ma vlastne neustále inšpiruje a motivuje viac čítať. Bez nej by také čosi vôbec nemalo to čaro. Prečítala som dohromady 624 strán, čo v konečnom dôsledku nie je zas tak veľa, ale ide skôr o tú chuť do čítania. Dúfam, že aj teba som namotivovala oprášiť knihu, čo ti leží na polici neprečítaná už viac než rok. Urob to aspoň tento mesiac. Prečítať jednu knihu je lepšie ako neprečítať žiadnu. Moja výzva týmto nekončí, do konca roka som si stanovila cieľ, ktorý by som rada naplnila a určite sa s tebou o mojom progrese podelím tu na blogu. Ak si sa dočítal až sem, tak ti gratulujem. Je to trochu dlhší a komplexnejší článok, no aj také si budeš môcť z času na čas na mojom blogu prečítať.

Prikladám ešte knihy, ktoré som si počas maratónu kúpila. Možno ťa nejaká z nich zaujme a pridáš si ju na svoj zoznam. Momentálne sa neviem rozhodnúť, do ktorej z nich sa pustím najbližšie. 


    • Roald Dahl . Matilda
    • Adam Silvera . They Both Die at the End
    • Elizabeth Gilbert . Big Magic
    • Philip Reeve . Night Flights
    • V. E. Schwab . A Darker Shade of Magic
    • Philip Reeve . Predator's Gold


Aký je tvoj vzťah k čítaniu? Akú knihu si čítal/a naposledy a aké pocity v tebe zanechala? Budem rada, ak mi dáš tip na akúkoľvek dobrú knihu dole do komentára.

Comments